Ontstekingsremmend eten

De afgelopen week kwam ik meerdere malen lijstjes tegen met (veelal dezelfde) etenswaar die je lichaam kunnen helpen bij het versterken van je afweersysteem en het remmen of reduceren van ontstekingen. Als ik dingen vaak tegenkom, denk ik dat ik er iets mee moet ūüėČ Het leek me handig ze op een rijtje te zetten. Wat fijn is: het zijn niet van die dure, nu zo populaire superfoods waar je 5 jaar geleden nog nooit van gehoord had, maar gewoon eten dat je bij de supermarkt ¬†kunt kopen voor een normaal bedrag. Van sommige (zoals geelwortel/kurkuma en gember) was mij allang bekend dat ze ontstekingsremmend werken, maar er stonden ook wat verrassingen tussen …

Eet je mee?

  • Papaya (bevat 2 enzymen die goed werk leveren in het bevechten van ontstekingen)
  • Bosbessen (deze besjes zijn blijkbaar echt overal goed voor!)
  • Aardbeien en frambozen
  • Zure kersen¬†(yep, helaas moeten ze zuur zijn om hun werk goed te doen …)
  • Broccoli, boerenkool, spinazie (en andere donkergroene bladgroenten)¬†¬†(hier zitten phytonutri√ęnten in die ontstekingen verminderen en kanker tegengaan)
  • Gember (beschermt lichaamscellen tegen ontstekingen) kan prima door een smoothie met veel banaan (dan is de smaak niet zo sterk)
  • Cranberry’s
  • Avocado (de superster: massa’s stofjes tegen ontstekingen) en heel lekker op een geroosterde boterham met wat olijfolie, citroensap en rode pepervlokken!
  • Kurkuma (hiervan wordt gezegd dat het beter werkt tegen pijn bij gewrichtsontstekingen dan de meeste gangbare medicatie) kun je goed verwerken in warm (bv Aziatisch) eten want het geeft weinig smaak af
  • Chia-zaadjes (oeps, toch zo’n populaire superfood. Bevat veel omega 3 vetzuren net als sommige soorten vis en walnoten)
  • Rode kool (ook 2 verschillende stofjes die ontstekingen tegengaan en verminderen)
  • Walnoten en amandelen
  • Bio soja zonder toevoegen in de vorm van edamame boontjes, sojamelk of tofu (meningen over soja zijn erg verdeeld …)
  • Bleekselderij
  • Rode bieten
  • Knoflook (bleek in sommige onderzoeken dezelfde werking te hebben als NSAID’s — brufen, naproxen, diclofenac etc.)
  • Uien¬†
  • Vette vis (zalm, tonijn, sardientjes)
  • Volkoren granen (zonder toegevoegde suikers)
  • en Hennepzaad (ook omega 3 vetzuren) voor op je yoghurt.

 

Wil je meer lezen over welke werkzame stoffen er nu precies inzitten? http://www.mindbodygreen.com/1-10260-12/12-foods-to-fight-inflammation.html en http://www.health.com/health/gallery/0,,20705881,00.html geven meer info.

Mist er volgens jou nog iets? Laat het me weten!

Ik denk dat gezonde voeding en het meer eten van bovenstaande producten zeker geen kwaad kan in een divers eetpatroon. Of het ook echt helpt tegen ontstekingen? Dat zal het eten ervan en de tijd uitwijzen.

8 gedachten over “Ontstekingsremmend eten

  1. Redactie zegt:

    De eerste aanvullingen kreeg ik al binnen via mail. Boekweit, Manuka-honing en ananas (vooral de harde binnenkant) schijnen ook uitstekend te werken!

    Beantwoorden
  2. Mai zegt:

    hoi Janet, weet je wat het zo moeilijk maakt?
    Sommige voedingsmiddelen hebben dan misschien ontstekingsremmende eigenschappen, maar tegelijk kunnen ze ook ontstekingen bevorderen.
    Soja is bij mij bijv. een absolute no-go.
    Ik zal je verder besparen wat ik allemaal nog meer ondervonden heb, want de weg is vrij persoonlijk.
    Behalve dat ik gisteren in het voorbijgaan filmpjes tegenkwam van een dokter die Brooke Goldner heet en die haar lupus heeft overwonnen met veganistische voeding (ze hadden het ook over het snelle stofwisselingsdieet, maar ik zag ook dat ze veganistisch eet).
    Op youtube verhaalt ze erover.

    Daaag!
    groetjes,
    Mai

    Beantwoorden
    1. redactie zegt:

      Hoi hoi,

      Wat leuk al je reacties. Je hebt me weer helemaal gemotiveerd! Ik heb zo straks bijna alle filmpjes die ik kon vinden van die Brooke Goldner gekeken en nu wil ik haar boek
      bemachtigen. Ik zag op Amazon.co.uk al een e-book versie staan. Ik moet er meer van weten. Ergens zegt een stemmetje in mijn hoofd dat als er iets is dat misschien werkt
      en waar ik dan achter sta is plantaardig eten. Gewoon veel groente en fruit, peulvruchten, noten en zaden, zeewier, etc. Je hebt helemaal gelijk met de voedingsmiddelen. Als
      je net zelf ergens allergisch voor bent om wat voor reden dan ook (en we kennen onze eigen allergie√ęn niet) dan heb je er niks aan. Ik vraag me af of een arts zomaar ja zegt op de
      vraag naar een voedselallergietest… Jij dat ooit gevraagd? Groetjes, Janet

      Beantwoorden
  3. Mai zegt:

    hoi Janet,

    wat leuk dat het verhaal van Brooke Goldner je heeft kunnen inspireren zeg.
    Gisteravond kwam ze per toeval voorbij toen ik aan het youtuben was op auto-immuunziekten.
    En ik las ergens in je teksten dat je met lupus kampte.

    ¨Plantaardige voeding¨ dat is ook nog een hele wereld op zichzelf waarbinnen het belangrijk kan zijn om onderscheid te maken per voedselitem / -bereiding en per mens die het betreft.

    Dat maakt het zo moeilijk ook en ik las al dat jij soms ook door de bomen het bos niet ziet.
    Nou ik dus ook niet.
    En ik ben ondertussen wel telkens het proefkonijn die het betreft.
    Ik heb mezelf -juist in een poging om van mijn verteringsproblemen af wil komen- al voor genoeg hete vuren geplaatst en dat is vast nog niet over.

    Om je een voorbeeld te geven: eiwitten verteer ik niet echt goed tot echt niet goed, ook de plantaardige niet: dus ik moet ook uitkijken met peulvruchten en noten.
    Dat heeft vast te maken met te weinig maagzuur wat weer een voortvloeisel zou kunnen zijn uit het feit dat ik last heb van de zogeheten ¨bijnieruitputting¨.
    Vetten zelfs idem dito.
    Rest de koolhydraten: dan kom je uit bij bijv. het dieet dat Mcdougall voorstaat of dat van Doug Graham (het zogeheten 80 / 10 / 10 dieet: maar daar weet ik ook niet genoeg vanaf).
    Van mensen met bijnieruitputting is bekend dat ze koolhydraten hard nodig hebben en het beste verteren van de drie groepen: eiwitten (het minst makkelijk te verteren), vetten (voor mij niet echt een makkie) en koolhydraten: gaat relatief nog het makkelijkst voor me.

    Zeewier: ook zo¬īn project waarmee ik ongelofelijk op mijn bek gegaan ben.
    Ik besloot dat ik toch echt aan de kelptabletten moest.
    Nou dat heb ik geweten!!
    De jodium in de kelp heeft mijn allergische reacties verhevigd zelfs ook toen ik gestopt was met de kelptabletten.

    Over de voedselallergietest: ja ik heb zelf gevraagd om een voedselallergietest bij mijn huisarts destijds.
    Ik had zo weinig energie en toen dacht ik op een helder moment dat ik misschien voedselallergieen had: mijn vertering verliep ineens drastisch slecht.
    Ik stelde voor om mijn voedselallergieen te laten onderzoeken bij die huisarts en ze stemde in.
    Dat was in 2007 denk ik of in 2008.
    Er kwamen vrij veel allergenen uit toen, maar een aantal voor mij belangrijke dingen niet.
    Bijv. melk kwam er niet uit, terwijl als ik nu maar naar melk kijk, dan krijg ik weer een bijholteontsteking in de dop.
    Daarna heb ik op andere plekken mijn allergieen en intoleranties laten onderzoeken.
    Bijv. een arts die ook de langzame reacties op gluten onderzocht voor me middels een bloedtest: en dat kwam er dus ook uit.
    Bij die test van de huisarts werden voor gluten alleen de snelle reacties getest: en dan komen gluten er voor mij niet als aanstootgevend uit, terwijl ze dat kennelijk wel kunnen zijn volgens een andere bloedtest.
    Daarnaast heb ik mezelf een jaar lang op allergenen/intoleranties laten screenen bij iemand met een electro-acupunctuurapparaat.
    Dan zie je dat je soms wel en dan weer niet reageert op sommige voedingsmiddelen en anderen structureel wel de hele tijd.
    Later heeft een andere huisarts mij weer onderzocht op voedselallergieen en er kwamen nieuwe allergenen uit die eerder niet negatief leken uit te pakken.
    Dus zwart-wit is dat plaatje ook niet helemaal.
    Roteren van voeding bij allergieen is ook belangrijk.
    Als je in het alternatieve circuit jezelf in je bloed laat screenen op allergenen of voedselintoleranties dan is dat wel een financiele rib uit je lijf.

    Daarom heb ik mezelf ook maar weer geprobeerd te verdiepen in standaard moeilijk liggende voeding voor mensen met auto-immuunziekten.
    Het schijnt dat gluten, soja en melkprodukten voor mensen met een schildklier-autoimmuunaandoening zoals ik heb een no-go zijn.
    Dat past wel bij wat ik her en der heb meegekregen van artsen en behandelaars in mijn specifieke geval vergeleken met mijn ervaring met die voeding.
    Er is een zogeheten ¨auto-immuun protocol¨-dieet als ik het goed heb.
    Maar dat is weer 1 en al vlees (met ook groente uiteraard) wat ik niet of nauwelijks verteer.
    Eieren horen in elk geval niet in dat auto-immuunprotocol, granen ook niet.
    Ik kan in elk geval echt niet tegen eieren, granen wel zolang ze maar geen gluten bevatten.
    Maar noten ligt echt moeilijk bij me en dus niet alleen bij mij.
    Zaden gaan standaard niet bij me behalve chia, lijnzaad en hennep (zal te maken kunnen hebben met omega-3-vet dat daarin zit).
    Excuses voor de uitweiding.
    Ik wil alleen maar aangeven hoe een zoektocht kan gaan om steeds verder onderscheid te maken om jezelf zo min mogelijk in de weg te hoeven zitten met voeding.
    Hoe verder je je voedingskeuzes kan weten te verfijnen en op jouw persoon af te stemmen, hoe minder je jezelf in de weg zit en hoe beter dat voor je stofwisseling is, hoe minder (ontstekings-)pijn en hoe meer energie etc.
    Eten moet / doe je meestal toch.

    Nou ik ben benieuwd of de beste Brooke Goldner je nog op goede ideeen weet te brengen.
    Zoekt en ge zult vinden zeggen ze toch?!

    Groetjes!
    Dorien

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *